i kubismen brukte kunsterne ofte geometriske figurer. og de snudde ofte rundt på perspektivene for og få det til og se bedre ut og at du klarte og se det mer. kvinnene på piccasos bilde kvinnen fra avignon de har ansikter som afrikanse masker. med kantete trekk og med fordreide kropper. det piccaso malte syns mange andre var stygt. derfor var kusbimen i konstant forandring og derfor blir den delt inn i tre grupper. fasett-kubisme, analytisk-kubisme og syntetisk-kubisme.
Picasso hadde brukt lang tid på og finne en måte og gjenskape
tredemensjonale gjenstander på en todimensjonal overflate.det begynte da
han brøt alle regler med kvinnene fra avignon. for å løse problemet
hadde picasso sammen med georges braque, utviklet et nytt formspråk.
allerede når picasso var 13 år gammel viste picasso usedevanlige evner som tegner og maler, og som 15-åring begynte han på barcelonas kunstskole, der faren var lærer. i 1897 dro han til madrid og studerte de gamle mestere i prado og avla et kortere besøk på academia de san fernando. hans maleri viste på denne tid innflytelse fra steinlen og toulouse-lautrec, og fra el greco of franciso de zurbaran. i barcelona grunnla han 1901 tidsskriftet arte joven.
under et opphold i paris 1901-03 vek hans livlige og friske koloritt og den utføring for et blålig maleri og en enkel uttrykksfull tegning, inspirert av paul gauguin. samtidig forlot han de impresjomistiske motiver fra gater og veddeløpsbaner, og viet seg til skildringen av ensomme mennesker. perioden 1901-04 med sin markante motivkrets og koloritt båret av melankoli kalles den (blå) periode.
picasso står som den egentlige grunnlegger av kubismen ved siden av georges brque. interessen for de konstruktive elementer i cezannes kunst, for den primitive kunst, for masker og lignenede sammen med oppgivelse av linjeperspektivet, førte til en billedgjenvgivelse bygd opp av volumer og plan, der tingens firn etter hvert oppløses i et spill av fasetter. picassos fasettkubisme varte 1907-09. koloritten er stort sett demped ned til grått og oker.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar